Jednou jsem toto kouzelné místo objevil. Po letech jsem se tam vrátil i s mou paní. Kdysi se tam ukládal popel, dnes vládne příroda.
Na obzoru železárny v Třinci.
Budova žst. je dobře vidět už z 2 km vzdálené vesnice. Proto taky železniční doprava nebyla příliš pohodlná pro místní. Z takové dálky budova nádraží zdá se být nenerušená... Když ale překonáme ty dva kilometry, obraz se mění. Zvenku to ještě ujde...
Pohled do nitra budovy ukazuje, co s nádražím udělal čas...
Cestovné lístky sa už nepredávajú...
Ještě v roce 1972 jsem jel vlakem z této stanice. Pamatuji, vlečné vozy byly od M240... Ale to už byly poslední roky provozu na této trati. Dnes nenajdeme ve stanici ani zbytky kolejiště, jen křoví v polích stále značí stopu zaniklé tratě...
Jedná se o trať Nowy Targ - Kraľovany, postavenou na přelomu XIX a XX století. Po 2. válce byl zastaven provoz vlaků přes státní hranice. Suchá Hora byla konečnou ČSD, Podczerwone - PKP. ČSD zrušily provoz mezi Trstenou a Suchou Horou v polovině 70. let. PKP zlikvidovaly úsek Nowy Targ - Czarny Dunajec krátce po roce1989 (a taky krátce po dlouho očekávané generální opravě...). Od Czarného Dunajce do Podczerwoného se nejezdilo už dříve...
V Podczerwoném autobusová zastávka oprotí bývalého nádraží dodnes nese název Podczerwone stacja PKP...
Dobový autobus však už nejezdí. Obývají ho včely, hned vedle žst. Suchá Hora... Toto je kultovní erťák, Škoda RTO. Pro Poláky důvěrně známý jako Jelcz - dělal se v licenci (ve městě o stejném názvu) až do roku asi 1983. A dodnes je legendou.
Snímky byly pořízeny v červnu 2008.
... je hora před Žilinou, aspoň pokud jedete od Slezska, tedy třeba rychlíkem z Prahy.
Hned za Žilinou se nám otevírá široký pohled na hory. No, měl bych doplnit: jdeme po modré značce, směr Turzovka. Na obzoru jsou vrcholky Malé Fatry s posledními zbytky sněhu, v popředí Zádubně, vesnice připojená už dnes coby městská část Žiliny.
Na Rochovici samotnou vede jen neznačená pěšina, snadno tam trefíme podle dobré mapy. Dole je údolí řeky Kysuce s hlavním silničním a železničním tahem. Na obzoru - zase Malá Fatra, tentokrát pásmo Velké Louky.
Kvůli poruše počítače další snímky zatím nebudou.
[text mi zmizel, napsal jsem nový v roce 2022]
Błatnia je hora v polské části Slezských Beskyd. V názvu zní čeština, forma "Błotny" se neujala. Jednou jsem se tam vydal za pěkného počasí.
Podle té fotky jsem asi šel na Blatnou z údolí Nałęże. Jezdí tam příměstský autobus z Bílska.
... už na hřebeni
Vrchol a na něm zbytky středověkého hradu? Ale kdepak, kanalizace. O kousek je turistická chata.
Pohled na sever do údolí Vápenice (Wapienica) s vodárenskou nádrží. W pozadí souměstí Bielsko-Biała. Bielsko (Bílsko) ještě patřilo do Českého králoství.
Pohled na východ, směrem k Šindelné (Szyndzielnia, hora nad Bílskem s kabinkovou lanovkou)
Pohled z Blatné na jih, přes údolí Brenné.
Pohled z Klimczoku na Magurku. To už jsme nad Bílskem. Tek kluk v kostkované košili to jsem byl já...
13 září počasí mělo být dobré, ve skutečnosti ale... No nic, přece pokud už je člověk na trase, každé počasí je dobré (špatné je, kdy sedím doma a říkám si: jak to dobře, že nikam jsem nešel...).
pastviny nad Nýdkem
tajemná nálada na Rytířské stezce
... a proč já musím bydlet ve městě?
Sošov se odhaluje...
bučina pod Čantoryji
pohled z Cieslaru na Velký Stožek, v popředí polská osada Malý Stožek
A pak už jsem musel upalovat do Visly na autobus...
... a furt jen myslím na ten výlet z minulého víkendu - do okolí Nové Bystrice...
Proč vůbec člověk pracuje? No, nevím, asi jako kdo. Já vlastně žiju jen od dovolené k dovolené. Možná letos praštím s tou robotou? Ještě než skončí léto. Stárnu, na velkou kariéru se už asi mohu vykašlat...
To na vandry snad nikdy!
Nesmí se tam jen teoreticky. Od Oravské Lesné je zákaz, nikdo ho ale nebere vážně. To se dostáváme po 5,5 km k nádrží - u bývalé vesnice Harvelka.
bývalá cesta II/520, chce to opatrnost...
obnovená kaplička v Harvelce
stará cesta zde končí, o kousek už je nádrž
Lesní cestou se můžeme pak dostat do bývalé Riečnice (zbyl jen kostel), do této větve vede asfaltka z Nové Bystrice - od hráze. Je tam závora a zákaz, pokud ale někdo jede na kole (nebo jde pěšky), asi mu nikdo nedělá těžkosti.
Je tam moc krásně, nejhezčí pohledy na nádrž a Malou Fatru jsou z té spojky Harvelka - Riečnica. Na kole se projede. Dokonce potkal jsem tam i Škodu Favorit, ta ale měla co dělat, aby se dostala do kopce po šutru. A jiné auto prorazilo olejovou vanu, hned za Oravskou Lesnou - jsou tam sesuvy půdy, jinak je to bývalá silnice II třídy.
na obzoru Rozsutec...
z Riečnice zbyl jen kostel...
A na závěr to nejlepší: konečně se staví náhrada za úsek Nová Bystrica - Oravska Lesná, a tak v roce 2009 by mělo dojít k obnovení autobusového spojení Kysuc s Oravou.
pohled z hráze
1 - kostel v Riečnici, 2 - kaplička v Harvelce; mapy.cz z r. 2022 (je už nová silnice II/520)