žst. Suchá Hora
25. srpen 2008 v 21.16 | rubrika: cesty
![]() Budova žst. je dobře vidět už z 2 km vzdálené vesnice. Proto taky železniční doprava nebyla příliš pohodlná pro místní. Z takové dálky budova nádraží zdá se být nenerušená... Když ale překonáme ty dva kilometry, obraz se mění. Zvenku to ještě ujde... ![]() Pohled do nitra budovy ukazuje, co s nádražím udělal čas... ![]() ![]() Cestovné lístky sa už nepredávajú... Ještě v roce 1972 jsem jel vlakem z této stanice. Pamatuji, vlečné vozy byly od M240... Ale to už byly poslední roky provozu na této trati. Dnes nenajdeme ve stanici ani zbytky kolejiště, jen křoví v polích stále značí stopu zaniklé tratě... Jedná se o trať Nowy Targ - Kraľovany, postavenou na přelomu XIX a XX století. Po 2. válce byl zastaven provoz vlaků přes státní hranice. Suchá Hora byla konečnou ČSD, Podczerwone - PKP. ČSD zrušily provoz mezi Trstenou a Suchou Horou v polovině 70. let. PKP zlikvidovaly úsek Nowy Targ - Czarny Dunajec krátce po roce1989 (a taky krátce po dlouho očekávané generální opravě...). Od Czarného Dunajce do Podczerwoného se nejezdilo už dříve... V Podczerwoném autobusová zastávka oprotí bývalého nádraží dodnes nese název Podczerwone stacja PKP... ![]() Dobový autobus však už nejezdí. Obývají ho včely, hned vedle žst. Suchá Hora... Toto je kultovní erťák, Škoda RTO. Pro Poláky důvěrně známý jako Jelcz - dělal se v licenci (ve městě o stejném názvu) až do roku asi 1983. A dodnes je legendou. Snímky byly pořízeny v červnu 2008.
|
přečteno: 635x | komentáře (6)
|
Rochovica...
8. červen 2008 v 01.12 | rubrika: cesty
... je hora před Žilinou, aspoň pokud jedete od Slezska, tedy třeba rychlíkem z Prahy. ![]() ![]() Hned za Žilinou se nám otevírá široký pohled na hory. No, měl bych doplnit: jdeme po modré značce, směr Turzovka. Na obzoru jsou vrcholky Malé Fatry s posledními zbytky sněhu, v popředí Zádubně, vesnice připojená už dnes coby městská část Žiliny. ![]() ![]() Na Rochovici samotnou vede jen neznačená pěšina, snadno tam trefíme podle dobré mapy. Dole je údolí řeky Kysuce s hlavním silničním a železničním tahem. Na obzoru - zase Malá Fatra, tentokrát pásmo Velké Louky. Kvůli poruše počítače další snímky zatím nebudou. |
přečteno: 267x | přidat komentář
|
Błatnia
20. září 2007 v 23.46 | rubrika: cesty
[text mi zmizel, napsal jsem nový v roce 2022] Błatnia je hora v polské části Slezských Beskyd. V názvu zní čeština, forma "Błotny" se neujala. Jednou jsem se tam vydal za pěkného počasí.
![]() Podle té fotky jsem asi šel na Blatnou z údolí Nałęże. Jezdí tam příměstský autobus z Bílska. ![]() ... už na hřebeni ![]()
![]() Vrchol a na něm zbytky středověkého hradu? Ale kdepak, kanalizace. O kousek je turistická chata. ![]() Pohled na sever do údolí Vápenice (Wapienica) s vodárenskou nádrží. W pozadí souměstí Bielsko-Biała. Bielsko (Bílsko) ještě patřilo do Českého králoství. ![]() Pohled na východ, směrem k Šindelné (Szyndzielnia, hora nad Bílskem s kabinkovou lanovkou) ![]() Pohled z Blatné na jih, přes údolí Brenné. ![]() Pohled z Klimczoku na Magurku. To už jsme nad Bílskem. Tek kluk v kostkované košili to jsem byl já... ![]()
|
přečteno: 144x | komentáře (5)
|
Nýdek - Čantoryje - Sošov - Visla
19. září 2007 v 21.34 | rubrika: cesty
13 září počasí mělo být dobré, ve skutečnosti ale... No nic, přece pokud už je člověk na trase, každé počasí je dobré (špatné je, kdy sedím doma a říkám si: jak to dobře, že nikam jsem nešel...). ![]() pastviny nad Nýdkem ![]() tajemná nálada na Rytířské stezce ![]() ... a proč já musím bydlet ve městě? ![]() Sošov se odhaluje... ![]() bučina pod Čantoryji ![]() pohled z Cieslaru na Velký Stožek, v popředí polská osada Malý Stožek A pak už jsem musel upalovat do Visly na autobus... |
přečteno: 345x | přidat komentář
|
sedím v robotě...
28. červenec 2007 v 23.04 | rubrika: cesty
... a furt jen myslím na ten výlet z minulého víkendu - do okolí Nové Bystrice... |
přečteno: 81x | komentáře (2)
|
Harvelka a Riečnica
23. červenec 2007 v 00.09 | rubrika: cesty
Nesmí se tam jen teoreticky. Od Oravské Lesné je zákaz, nikdo ho ale nebere vážně. To se dostáváme po 5,5 km k nádrží - u bývalé vesnice Harvelka. ![]() bývalá cesta II/520, chce to opatrnost... ![]() obnovená kaplička v Harvelce ![]() stará cesta zde končí, o kousek už je nádrž Lesní cestou se můžeme pak dostat do bývalé Riečnice (zbyl jen kostel), do této větve vede asfaltka z Nové Bystrice - od hráze. Je tam závora a zákaz, pokud ale někdo jede na kole (nebo jde pěšky), asi mu nikdo nedělá těžkosti. ![]() Je tam moc krásně, nejhezčí pohledy na nádrž a Malou Fatru jsou z té spojky Harvelka - Riečnica. Na kole se projede. Dokonce potkal jsem tam i Škodu Favorit, ta ale měla co dělat, aby se dostala do kopce po šutru. A jiné auto prorazilo olejovou vanu, hned za Oravskou Lesnou - jsou tam sesuvy půdy, jinak je to bývalá silnice II třídy. ![]() na obzoru Rozsutec... ![]() z Riečnice zbyl jen kostel... A na závěr to nejlepší: konečně se staví náhrada za úsek Nová Bystrica - Oravska Lesná, a tak v roce 2009 by mělo dojít k obnovení autobusového spojení Kysuc s Oravou. ![]() pohled z hráze ![]() 1 - kostel v Riečnici, 2 - kaplička v Harvelce; mapy.cz z r. 2022 (je už nová silnice II/520) |
přečteno: 884x | komentáře (56)
|